Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Liza Coyer - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Liza Coyer - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

12 April 2015 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai, 9 t/m 12 april

Ha allemaal! Inmiddels weer 3 dagen verder..

Ik moest in het begin wel wennen. Wel ben ik heel blij dat ik besloten heb om Bangkok in het begin over te slaan zodat ik nu lekker een week in Chiang Mai wegwijs kan worden en rustig kan acclimatiseren. Toen ik aankwam in mijn hostel was er niemand behalve de vrouw die nu voor het hostel zorgt, en zij sprak geen Engels (het bleek later dat de eigenaren tot maandag weg zijn). Slik. Niet dat ik me heel veel had voorgesteld, maar een paar andere reizigers was fijn geweest.

Het hostel is vooral populair onder Thaise high school studenten die uit een andere provincie komen. Zo heb ik een meisje genaamd Title leren kennen die oorspronkelijk komt uit Nan, een provincie in het noordoosten. Tijdens mijn ontbijt kwam ze nieuwsgierig naast me zitten en later schoof ook een tweede vriendin aan. Ze vertelden me in hun allerbeste Engels dat in Chiang Mai de scholen beter zijn en dat ze goedkoop in hostels kunnen verblijven, met als doel om de felbegeerde beurs te bemachtigen die maar 1 leerling per provincie krijgt. Wel heftig, lijkt me, een paar jaar van je high school doorbrengen met zo’n 6 man op een kleine kamer.

Toch nog een beetje beduusd had ik me daarna voorgenomen om gewoon op straat een backpacker aan te klampen. Poging 1 mislukte toen ik het niet durfde, maar poging 2 was raak (al keek het meisje me eerst ietwat raar aan, maar mijn openingszin ‘eh, are you lost’ was dan ook een beetje random). Ik heb de rest van de ochtend met Beatrice uit Zweden rondgelopen en s’avonds met haar gegeten vlakbij de Taipae Gate nadat ze weer terug was van haar zelfverdedigingscursus. Ik ben nu al een fan van het eten hier.

De volgende dag heb ik Simone bij haar hostel opgehaald (Simone is een vriendin van Jana, Sacha en Lisa en heeft eerst een maand met Jana gereisd in Nieuw-Zeeland). Samen hebben we wat rondgelopen, hebben wat musea bezocht (het art center bevat meer historie dan het historic center), voor diezelfde middag een Thaise massage geboekt en in de tussentijd wat tempels bekeken. Bij de Wat Phra Singh tempel was van alles gaande: een marktje met eten, een dansvoorstelling, een gebed. We hebben ook 5 minuten lang geboeid gekeken naar een monnik die wel heel stil zat en eigenlijk zijn we er nog steeds niet 100% van overtuigd dat hij geen standbeeld was.

Daarna was het tijd voor de massage bij een plek vlakbij de Women’s Prison (die bieden ook massages aan, maar zaten al vol). Wel wat spannend, want we hadden net gehoord dat Thaise massages best pijnlijk kunnen zijn. Eenmaal in het zaaltje werden we af en toe afgeschrikt door een ‘aaah’ en ‘au au au!’, gevolgd door veel gegiechel door de masseuses, maar pijn heb ik zelf echt niet gehad. Integendeel: dit ga ik vaker doen (het kost ongeveer 6 euro voor een uur!).

S’avonds hebben we uren over de Saturday Night Market gelopen samen met Martin uit Parijs, die naast ons kwam zitten tijdens de lunch bij de tempel. Hij was diezelfde avond jarig, dus we zijn nog wat biertjes gaan drinken in een cafeetje.

De volgende ochtend (vannochtend) kwam echt het hoogtepunt van deze eerste dagen. Simone en ik hebben namelijk een kookcursus gevolgd bij een vegetarisch restaurant (May Kaidee) en het was echt geweldig. Ik kan niet eens beginnen met te beschrijven hoe het allemaal smaakte, maar dat ik deze (14!) recepten allemaal thuis ga maken, staat vast. Bij deze een uitnodiging om te komen eten ;-). Samen met Kaylee en Kevin, beiden uit Canada, hebben we 5 uur lang gekookt, gegeten, gekookt, en nog meer gegeten. Na 2 uur (toen was het dus nog maar 11 uur s’ochtends) hadden wij al twee scherpe curry’s op, en lekker dat het was.. Echt een aanrader! Wel een tip voor diegene die ooit een Thais recept krijgt: een ‘tablespoon’ kan gerust geïnterpreteerd worden als een klein handje vol, en doe vooral niet moeilijk met chilipepers en knoflook.

Na de kookcursus hebben we een Songtheaw (rode taxi’s die je kunt delen) genomen naar een tempel op een half uurtje rijden, de Doi Suthep. Onderweg zijn we he-le-maal natgemaakt door alle fanatiekelingen met waterpistolen en emmers vol water die niet konden wachten tot maandag om Songkran (nieuwjaar) te vieren.. Onze wraak komt nog wel als we eenmaal zelf een goed waterpistool hebben kunnen bemachtigen (die van ons werken voor geen meter, dus we moeten weer nieuwe kopen).

Zo, ik ga er weer vandoor, op naar de Sunday Night Market! Ik stuur wel wat zonnestralen jullie kant op, want we kunnen er zeker wat missen.

  • 12 April 2015 - 18:59

    Jo:

    He Lies. fijn dat je het zo leuk hebt. Oh, dat thaise eten, zo lekker!!!! Veel plezier nog, Liefs Jo

  • 12 April 2015 - 22:35

    Evelyne:

    Heb jij de recepten echt kunnen onthouden? We laten ons zeker door jou verwennen als jij terug bent...
    Evelyne&Gerda

  • 15 April 2015 - 09:16

    Daniel:

    Nous avons fait de la cuisine Thaï presque en même temps mais à 12 428 kms de distance ! (Chiang Mai - Paris) ! C'est très bien que tu n'aies pas perdu de temps à Bangkok. Bon voyage. Bises

  • 15 April 2015 - 21:45

    Conchita:

    Ohhh Liza, onthoud je dan ook nog even hoe die massage's gaan? Daarna heerlijk (vegetarisch) koken is ook prima.En ja hoor , je doet het goed daar zo te lezen....gaaf hoor, ga zo door !!! Conchita xxx

Tags: chiang mai

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 12004

Voorgaande reizen:

08 April 2015 - 03 Juli 2015

Zuidoost Azië

11 Augustus 2013 - 22 December 2013

Studeren in Montréal

Landen bezocht: